Wednesday, June 29, 2011

CONTOHI BANGSA CINA

"The really happy people are those who have broken the chains of procrastination, those who find satisfaction in doing the job at hand." - Norman Vincent Peale

Dalam hidup kita, termasuklah saya, banyak perkara yang kita suka tangguhkan. Ia adalah suatu penyakit yang kita perlu usaha untuk rawat. Tambahan pula dalam usaha dakwah kita di iluvislam. Perlu kita lawan penyakit ini agar kita lebih produktif dan efisyen, insyaAllah.

Apa sahaja tanggungjawab dan kerja kita hari ini - tidak kiralah samada belajar, bekerja, atau menyumbang kepada masyarakat melalui iluvislam - kita perlu sama-sama usaha mencari makna atau 'meaning' disebalik apa yang kita lakukan.

Contohnya, saya sanggup peruntukkan hampir keseluruhan masa yang saya ada untuk fikir, rancang dan urus iluvislam kerana, alhamdulillah - saya menemui makna/meaning tentang erti kehidupan melalui penglibatan dan pengorbanan saya bersama iluvislam. Moga sahabat-sahabat dapat doakan saya istiqamah ya! :)

"Remembering that I'll be dead soon is the most important tool I've ever encountered to help me make the big choices in life." - Steve Jobs

Kehidupan kita di dunia sementara cuma.

Life is short. So we have to work hard, and pray hard. Don't lay back and just see what's happening around us. We must do/action/contribute towards a better future of this world.

Kehidupan kita dipenuhi dengan membuat pilihan dan membuat keputusan.

Diri kita sendiri yang membuat pilihan dan memutuskan untuk menyumbang kepada ummah melalui medium iluvislam.

Jadi, saya fikir, apa yang ada di depan mata kita dan apa yang ada dalam genggaman sekarang, perlu kita manfaatkan sebaiknya. Tambah-tambah lagi jika peluang ini - niatnya adalah untuk memajukan lagi ummah kita.

Sama-samalah kita terus bersatu dan bekerjasama dalam usaha kita menjadi rahmatan lil 'alamin (rahmat kepada sekalian alam).

Marilah kita sama-sama mencontohi sikap dan nilai positif yang ada di kalangan komuniti Cina yang kita boleh lihat depan mata kita. Jika mereka rajin, tabah dan mencintai orang tua, saya yakin kita juga mampu menjadi ummat yang rajin, tabah dan sayang kepada kedua orang tua kita.

Selamat berusaha dan beramal!

With luv,
Mohd Nurul Imran Koyube
Presiden iluvislam.com

No comments:

Post a Comment